سیاست یک بام و دو هوای آمریکا درباره لاتاری ایرانی‌ها :

ثبت‌نام بخت‌آزمایی ویزای کار و اقامت دائم در آمریکا (لاتاری) برای سال ۲۰۲۰  از ۳ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۶ نوامبر ۲۰۱۸ انجام شد. با وجود اینکه شهروندان ایرانی در فهرست سیاه رییس‌جمهوری آمریکا ممنوعیت ورود به ایالات‌متحده قرار دارند اما ایران همچنان در فهرست کشورهای مجاز برای شرکت در لاتاری قرار دارد.

سالانه ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان کشورهای دیگر برنده لاتاری آمریکا می‌شوند و فقط نیمی از این تعداد (۵۰ هزار نفر) موفق به دریافت روادید کار و اقامت می‌شوند و برای هر کشور بیشتر از ۳ هزار و ۵۰۰ روادید صادر نمی‌شود.

در لاتاری سال ۲۰۱۹ در مجموع ۴ هزار و ۱۹۹ نفر در ایران برنده شدند بنابراین حدود ۷۰۰ نفر از فهرست دریافت‌کنندگان روادید به طور حتم حذف شدند.

نرخ رد روادید :

اما علاوه‌ بر این ۷۰۰ نفر که درخواست روادید مهاجرت آنها پذیرفته نمی‌شود بسیاری از شهروندان ایرانی هم که برای درخواست روادید نوع B (گردشگری و کسب‌وکار) به سفارتخانه‌های آمریکا در یکی از شهرهای آنکارا (ترکیه)، دبی (امارات متحده‌عربی) و ایروان (ارمنستان) مراجعه می‌کنند رد ویزا می‌شوند.

روادید گردشگری و کسب‌وکار برای افرادی صادر می‌شود که به‌طور موقت برای کسب‌وکار (ویزای نوع B-1) یا برای مسائل درمانی یا تفریح (ویزای نوع B-2) به آمریکا سفر می‌کنند. درکل، روادید B-1 برای مسافرانی است که با مسائل مرتبط با کسب‌وکار شامل شرکت در همایش‌های بازرگانی و علمی‌آموزشی سر و کار دارند و روادید B-2 برای کسانی است که صرفا با هدف گردشگری قصد ورود به این کشور را دارند.

معمولا مدت‌ زمان مصاحبه بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه است و درخواست‌کنندگانی که مجرد و / یا بیکار باشند معمولا موفق به دریافت این نوع روادید نمی‌شوند. اما براساس جدول نرخ رد روادید به نظر می‌رسد که شهروندان ایرانی در دو سال اخیر و همزمان با سیاست‌های ضدایرانی دونالد ترامپ افزایش یافته است.

براساس این جدول، نرخ رد روادید آمریکا برای شهروندان ایران در سال ۲۰۰۸ برابر با ۴۲٫۵ درصد بوده است که این رقم همزمان با مذاکرات توافق هسته‌ای، در سال ۲۰۱۴ به ۴۱٫۸ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۳۸٫۵۵ درصد رسید. این درحالی‌است که در دو سال گذشته نرخ رد روادید آمریکا برای ایرانی‌ها روندی صعودی گرفت و در سال ۲۰۱۶ به ۴۵٫۰۲ درصد و در سال ۲۰۱۷ به بالاترین میزان در سال‌های اخیر یعنی رقم ۵۸٫۶۶ درصد رسیده است. به‌ این‌ ترتیب، می‌توان گفت که حدود ۶۰ درصد از ایرانی‌هایی که سال گذشته میلادی از کنسولگری‌های آمریکا درخواست روادید گردشگری و کسب‌وکار کرده‌اند از سوی این کشور رد درخواست شده‌اند.